Pictures and information was
provided by his son Bjorn. This Guldner is an AK 1958 model with an
2LKN engine producing 14 hp. Chassis no. 8006. It was delivered new
from Alfa Laval, Troms and the seller was A. Westrbotn. Gjermund is
the third owner. The tractor was brought in 1086, then without the
rear wheels. Bjorn says:
"The tractor have been thro a thorough rebuild, not a total
restoration but almost. This has been modified or repaired: New rear
wheels, hydraulics with seat from a Hanomag Greif 1962, new
hydraulics pump, 18 litre/min for a wood cutter (?). AC alternator
from a car (Toyota 72) Oil heater from a Magirus Deutz truck with a
220v transformer. Heating plug in the oil-sump. Fuel filter moved
down under tank level for easier airing and cold starting. Extra
hydraulics output. New Clutch from a VW Golf (modified). The tractor
have been painted in our garage. It have a lorry battery mounted
under the chassis in the original frame. Lighting at the front and
on the fenders including working light. Tool box on the left fender
and chain saw holder on the right. Home made exhaust manifold
sins there are no spare parts available. The motor snowplow, wood
cutter and shovel are all home made.
The tractor is used to help neighbours and the owners
family. All from shopping in the local store, ploughing, harrowing,
wood cutting and transport of various equipment. In the winter its
used for snow clearance with the shovel or the motor snowplow.
I can tell for sure its in daily use, we do not
carry on farming but use the tractor a lot."
Youngest man on the pictures is Jan Steinar who
always say "terrible sound" when he sees pictures of the
tractor. |
Bilder og info ble sent av sønnen
Bjørn. Traktoren er en AK 1958 modell med en 2LKN motor på 14 hk. Chassis nr 8006. Den ble levert ny av Alfa Laval i Troms,
selger var A. Westrtbotn. Gjermund er 3 eier. Traktoren ble kjøpt i 1986
og mangled da bakhjul.
Bjørn
skriver: "Den har
gjennomgått en grundig oppfriskning, ikke total restaurering, men
nesten. Følgende er modifisert, eller reparert: Nye bakhjul,
Bytta hydraulikkhus, med førersete, henta fra Hanomag Greif '62
Ny hydraulikkpompe, 18l/min for vedkløyving. Vekselstrømsdynamo fra
personbil (kansje Toyota '72?) Oljevarmer fra Magirus Deutz, med
transformator fra 220V. Varmeplugg/kolbe i bunnpanna, muligens 32V.
Ukjent alder, men rundt 1950! Dieselfilter flyttet til under
tanknivå, for enklere lufting, og lettere kaldstart. Uttak for
påmonterbart hydraulikkutstyr, ved 3punktfestet. Clutch bytta,
muligens en modifisert Golfclutch.. Vi husker ikke helt, den lå
igjenn etter endel bilreparasjoner! Hel lakkering i egen garasje,
bygd støvtett med presenninger! Batteri fra en Lastebil, montert
under chassie, på orginalt midtmontert ramme. Lys foran, og på
skjermene, samt arbeidslys. Verktøykasse montert på venstre skjerm,
og motorsagholder på høyre skjerm. Egenprodusert eksosmanifoil,
ettersom deler ikke finns! Snøfreser, vedkløyver (halvautomatisk),
og skuffa er selvlagd!
Den brukes tilglede for naboer, og ikke minst
eiers familie. Alt fra handletur på den lokale butikken, til:
Pløying, harving, kapping/kløyving, og transport av ved, båter,eller
annet påhengsutstyr. Om vinteren brukes den for snørydding. Enten
med skuffe, eller med snøfres. På bildene er den påmontert snøfres,
og er i daglig bruksstand. Vi kan med sikkerhet si att den er i "daglig
drift" ettersom vi ikke driver gård, men bruker traktoren aktivt."
Minstemann på bildet er Jan Steinar som ALLTID sier: "bråka
fæ't, når han ser bildene av traktoren." |